Uitdoven K3-hype weegt op cijfers Studio 100

Studio 100 boekte in België vorig jaar gevoelig minder inkomsten dan in 2016. De voornaamste reden is het wegebben van de hype van ‘K3 zoekt K3’. Maar Hans Bourlon nuanceert. “De achteruitgang was ingecalculeerd, maar K3 blijft een onwaarschijnlijk succesverhaal.”

De jaarcijfers van de Vlaamse media- en entertainmentgroep Studio 100 tonen een erg gemengd beeld. De hele groep beleefde een uitstekend jaar, met een omzetcijfer dat net onder dat van het recordjaar 2014 afklokte (176,2 miljoen euro tegenover 176,6 miljoen euro).

Maar de afzonderlijke cijfers voor België zijn minder fraai, met een omzetdaling van 8,3 procent naar 102,4 miljoen euro. De terugval in de cijfers is vooral te wijten aan het wegebben van de hype rond het meidendrietal K3.

Studio 100 Benelux is de tak van Studio 100 die figuren als K3 in België en Nederland vermarkt via tv-reeksen, cd’s, films, theatershows of merchandising. Het zag zijn omzet met 14,4 procent teruglopen in vergelijking met 2016, tot 61 miljoen euro.

De hype rond K3 kende zijn piek eind 2015, toen Karen, Kristel en Josje hun opvolgers Hanne, Maartje en Klaasje kozen. De daaropvolgende afscheidstour, met de zes vrouwen samen, was een ongezien succes. Er gingen 450.000 tickets de deur uit, waarvan iets meer dan 270.000 in 2016. Het Amerikaanse vakblad Pollstar nam de afscheidstournee op in zijn lijst van de 100 best verkopende concerttournees van 2016. K3 prijkte toen op plaats 92, voor de Amerikaanse popster Mariah Carey.

Terugval

Dat succes dopeerde de cijfers van 2016. In 2017 volgde een nieuwe tour, met de drie nieuwe K3’tjes alleen, maar die was lang niet zo succesvol als de voorganger. Er kwamen 150.000 bezoekers kijken. Eind vorig jaar loste Studio 100 een nieuw K3-salvo, met de film en het album ‘Love Cruise’. Voor die lopende theatershow gingen al 136.000 tickets de deur uit.

In Schelle maken ze zich geen zorgen. “K3 bestaat sinds 1998 en heeft al eerdere pieken gekend”, aldus topman Hans Bourlon. “Ik daag u uit om een Vlaamse artiest te vinden die 136.000 tickets kan verkopen voor zijn tour. Dat is nog altijd een fenomenaal succes.” Het is bovendien nog geen definitief cijfer.

“We moeten eerlijk zijn: 2016 was een absoluut topjaar voor K3. De zoektocht ‘K3 zoekt K3’ is uitgedraaid op een onwaarschijnlijk succes, net als de afscheidstournee met 450.000 bezoekers. Dat de inkomsten vorig jaar ietwat zouden terugvallen, hadden we dan ook verwacht”, vindt Studio 100-CEO Bourlon.

Hans Bourlon maakt zich sterk dat dit jaar het succes van K3 opnieuw zal afstralen op de jaarcijfers van Studio 100 Benelux. “De K3-film ′Love Cruise’ heeft 330.000 bezoekers gelokt in België en Nederland. De film is vorig jaar wel uitgekomen, maar het gros van de inkomsten vallen dit boekjaar. En zowel in 2019 als 2020 broeden we op grootse plannen voor K3. Welke? Dat kan ik nog niet zeggen.”

Andere inkomsten

De pretparkpoot en de internationale activiteiten compenseren de terugval van de Belgische productietak. De pretparken, met vier vestigingen in ons land, een in Duitsland en een in Nederland, gingen er licht op vooruit (+1,5 procent tot 72,5 miljoen euro). In totaal trokken 2,8 miljoen bezoekers naar Studio 100-pretparken.

De grootste sprong voorwaarts was er bij de internationale activiteiten, in de eerste plaats door enkele overnames. In Duitsland trok Studio 100 zijn belang in M4e op en haalde het van de beurs. De tak die Studio 100 internationaal vermarkt, groeide met 150 procent naar 34,7 miljoen euro. ‘Maar omzet is een relatief gegeven. We werken er ook heel hard op rentabiliteit’, stelt Bourlon.

De animatiepoot (+43,3 procent; 14,5 miljoen euro) is voorlopig de kleinste in de groep. Met de overname van het Amerikaanse animatiebedrijf Little Airplane Productions heeft Studio 100 wel grote ambities. Het wil drie formats voor animatiereeksen lanceren op de Chinese markt. Het werkt er tegen 2019 ook aan een volledig nieuw figuurtje: ‘100 % Wolf’.

“Het meest belangrijke voor dit jaar worden de voorstellingen van de musical ‘40-45’. Daar zijn al meer dan 180.000 tickets voor verkocht”, geeft Bourlon mee. De voorstellingen starten in oktober.

BRON: De Tijd, De Standaard
FOTO: Studio 100

Reageer

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com